top of page
  • Driver

Vi kom igennem udfordringen

ADAC ACTRONIC Rallye Sulingen 5. -6. maj 2023


Første afdeling af Dansk Super Rally blev kørt som en del af ADAC ACTRONIC Rallye Sulingen den 5. og 6 maj mellem Bremen og Hanover. Efter kun 57 km test af den for os nye bil inden start må vi erkende, at vi kastede os ud i en stor udfordring. I rallykredse omtales Rallye Sulingen som en stor mundfuld, især på grund af de 2 lange prøver på et nedlagt militær område. Og ja, de har ret - det var en stor mundfuld at lægge ud med, efter så lidt test i bilen. Der er snævre beton veje, hvor der stort set ikke er en ligeud strækning. Alt svinger, og der køres mellem smalle slukter med 4 meter høje vægge omkring dig. Her gælder det om at holde tungen lige i munden, for der er ikke plads til nogen form for afkørsler.


Foto: Niels Peder Terpager


Den første gang vi skulle køre den korteste prøve på militærterrænet kom der et stort skybrud med lyn og torden, hvilket ikke gjorde udfordringerne mindre. Tilmed havde vi ikke fundet afdugnings knappen, så udsynet var i den grad begrænset. Så der slog vi absolut ingen rekorder. Knappen blev først fundet da vi kom i mål, så resten af løbet var der fuldt udsyn.

Ud over de 4 gange vi skulle prøve kræfter på militær prøverne (desværre blev 1 fredag og en lørdag aflyst på grund af andres afkørsler), så var der 7 andre udfordrende prøver på de små tyske landeveje. I alt blev det til 113 km prøver, der udfordrede os, men vigtigst af alt så gennemførte vi løbet og fik vigtige point i DSR/DM på kontoen. Vi sluttede på en 5 plads denne gang, men målet er at være i top 3 i de kommende to afdelinger.


Det positive vi tager med fra de 2 dage i Sulingen er, at vi gennem hele lørdagen forbedrede tiderne, men der mere at hente. Tilliden og kendskabet til hvad vi i virkeligheden kan med den bil voksede kilometer for kilometer. Efter at have set on-board videoer igennem da vi kom hjem, så kan vi se, at der kan hentes megen tid på kategori 4 og 5 svingene. Der skal bare holdes på. Det er der det gælder om at holde på med pedalen i bund, da de sving er bløde og næsten går lige ud. Der er meget mere potentiale, som teamet skal lære at udnytte med tiden.


Nu skal bilen gennemgås og gøres klar til Motorsportshop RallySprint i Ringe den 21. maj. Her kan der testes mere, så vi er endnu mere klar til at give den gas ved anden afdeling af DSR/DM i Rally Vestsjælland der køres den 27.-28. maj 2023 ved Kalundborg og Sorø.




Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page